Психологічна служба

ПАМ'ЯТАЙТЕ:

В цьому світі Ви не самотні!!! 

Якщо виникає необхідність: 

Ви можете звернутися за допомогою до практичного психолога НВК №11
Анамат Катерини Євгенівни щодня з 8.00 до 16.30.
+38 050 643 76 07

Скринька довіри

Навігація розділом:

Корисні поради для спільнот:

Корекційно-розвиткові заняття для учнів 1-11 класів Бахмутського НВК № 11

Наразі у закладах освіти організовано дистанційне навчання, яке передбачає проведення корекційно-розвиткових занять відповідно до пункту 6 розділу І  Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115.

Під час проведення таких занять слід враховувати індивідуальні потреби та потенційні можливості дитини з особливими освітніми потребами, визначені індивідуальною програмою розвитку.

В закладі освіти був розроблений графік проведення корекційно-розвиткових занять із використанням технологій дистанційного навчання, затверджений керівником закладу освіти Оленою Лавренко, і  погоджений з батьками (одним із батьків) дитини. Перед початком проведення таких занять створений список дітей, які пройшли вхідний та вихідний контроль.

Програми, за якими проходять розвиткові заняття, рекомендовані МОН України, затверджені та пройшли апробацію.  Перед початком впровадження програми  психологічна служба закладу освіти пройшла навчання та отримала сертифікацію.

Отже, заняття включають шість зустрічей, які проводять два психологи, а також може бути присутнім класний керівник або вчитель - предметник.

На що ж направлені програми з розвитку учнів?

Найкращими програмами у своїй діяльності психологічна служба закладу вважає:

В I семестрі  2023-1014  навчального року  розвиткові заняття пройшли в одинадцяти класах, а це 66 зустрічей. Допомога була надана близько 200 учням навчального закладу. 

Ми можемо стверджувати, що учні задоволені якістю вправ, які дуже легкі в опрацюванні та дійсно дієві. Під час  занять здобувачі освіти опрацювали  базові навички турботи про себе, навчились розрізняти емоції та проявляти почуття, розповідали про друзів та свої активності. Техніки «Яблуко», «Лимон», «Ледачий кіт», «Свічка і квітка», «Курча», «Мішечок страхів», «Банка емоцій» та інші допомагають поліпшити ментальне здоров’я. Психічний стан учнів значно покращився та знайшов відображення у малюнках: «Баранчик в пляшці», «Я в образі прикрас», «Дім», «Дерево», «Квіти», «Щасливий дракон», в яких за допомогою кольорів, ліній, креативності та власного бачення, діти  висловили свої почуття і настрій.

Дбаємо про себе, допомагаємо учням, користуємося програмами та віримо в перемогу!

Січень 2024

Європейський день протидії торгівлі людьми в Бахмутському НВК №11

У рамках відзначення Європейського дня протидії торгівлі людьми в Бахмутському НВК №11 педагог соціальний Валерія Безпальчук й практичний психолог Катерина Анамат провели ряд просвітницьких та профілактичних заходів для учнів 1-11 класів.

З учнями 1-А класу було організовано ознайомлення з відеофільмом «Безпечна поведінка з незнайомцями», після перегляду якого учасники обговорили як поводитись із незнайомими людьми, щоб захистити себе.

З учнями 5-х класів було організовано перегляд відеофільму «Що таке торгівля людьми», за допомогою якого учасники підвищили рівень обізнаності з актуальної теми.

Учні 6-х класів пройшли онлайн-квест «Як не стати жертвою торгівлі людьми», який спрямований на розвиток вміння розпізнавати ризиковані пропозиції, що можуть у подальшому призвести до потрапляння у ситуацію торгівлі людьми та відпрацьовували навички безпечного працевлаштування в ігровій формі.

Для учнів 7-8 класів були проведені онлайн години спілкування «Протидія торгівлі людьми в сучасному світі», «Торгівля людьми - це злочин, від якого може постраждати будь-хто!», «Запобігання торгівлі людьми у молодіжному середовищі».

З метою підвищення психологічної готовності молоді протистояти викликам, що можуть призвести до потрапляння в ситуації експлуатації, втягнення в злочинну діяльність із учнями 9-11 класів була проведена інформаційна онлайн зустріч «Живи вільно».

Проведені заходи стали приводом для учнів проаналізувати власні дії, вчинки, переосмислити власні цінності.

19.10.2023

НЕ ДРІБНИЦІ – тут жодного лонгріду!

https://www.notrivia.com.ua/#hero 

Сайт, був створений, як безпечний простір, де зібрані картки-гайди, які розкривають важливі питання, що турбують підлітків, допомагають розібратися з проблемами в стосунках і переживаннями, які загострила війна.

Тут є:

Не дрібниці пропонує багато корисного та цікавого!

НЕ ДРІБНИЦІ телеграм-бот https://t.me/no_trivia_bot 

Дозволяє перевірити емоційний стан, розробили його разом із психологами й психологинями, щоб підліткам  13-18 років легше було розібратися в собі.  

Практична інформація в гайд-картках:

# Батьки https://www.notrivia.com.ua/category/batki 

# Зовнішність https://www.notrivia.com.ua/category/zovnishnist   

# Емоції https://www.notrivia.com.ua/category/emociyi   

# Дружба https://www.notrivia.com.ua/category/druzhba   

# Кохання  https://www.notrivia.com.ua/category/kohannya  

# Сексуальність https://www.notrivia.com.ua/category/seksualnist  

# Майбутнє https://www.notrivia.com.ua/category/maybutnie 

Прямі етери в інстаграмі https://www.notrivia.com.ua/#eter  

Як порозумітися з батьками, подолати сором’язливість, зрозуміти емоції… 

Щотижня нова тема з обговореннями!

Всесвітній день запобігання самогубству

ПРОПОНУЄМО ДО ПЕРЕГЛЯДУ відеоролики, що розміщені на офіційному YouTube-каналі КЗ ДНМЦ ПС:

1. «Профілактика суїцидальних тенденцій серед здобувачів освіти: найважливіші аспекти» https://www.youtube.com/watch?v=amtqNdNACTo 

2. «Поради психолога щодо навчання під час війни» https://www.youtube.com/watch?v=0Cgp6BjP4C4 

Нехай кожен день буде днем, коли ми врятуємо життя та подаруємо надію!

ВСЕУКРАЇНСЬКА ПРОГРАМА МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я «ТИ ЯК?»

Війни та збройні конфлікти посідають особливе місце серед усіх видів надзвичайних ситуацій, оскільки завжди призводять до людських втрат, переміщень, стресів у житті багатьох людей. 

Кожна людина народжується зі здатністю протистояти стресу, але в наш час цей запас стійкості швидко виснажується через війну та невизначеність.

Культура ментального здоров’я зараз важлива як ніколи.

ПРОПОНУЄМО ДО ПЕРЕГЛЯДУ ТА РОЗПОВСЮДЖЕННЯ

Анімовані відеоролики, які попереджають, що під час стресу наші тіло та психіка перебувають у тривалій напрузі, яка впливає на роботу всіх органів та систем організму, та нагадує про повноцінне харчування, сон, спілкування та інші прості речі, які підживлюють наш внутрішній павербанк.

В публікації використані матеріали, що створені ГО «Безбар'єрність» спільно з МОЗ України за підтримки ВООЗ у межах Всеукраїнської програми ментального здоров'я за ініціативою Олени Зеленської.

Агресія та хейт у соцмережах. Як реагувати? 

Більшість українців усе ще перебуває в стані гострого стресу, тривалість якого уже досягає 4-5 тижнів. 

🌓 Цьому стану притаманне так зване чорно-біле або бінарне мислення. Це когнітивне викривлення, яке прагне всі речі в світі поділити на хороші та погані, правильні та хибні, свої та чужі. Таке мислення є досить сприятливим підґрунтям для прояву агресії. 

🤯 Крім того, з початку війни кожен проживає цілий калейдоскоп почуттів. Це і страх за своє життя або життя близьких людей, і злість на окупантів, і розпач від усвідомлення власного безсилля, і туга за нереалізованими планами, і втома від постійного напруження. 

⚡Коли такі почуття інтенсивні та тривалі — далеко не кожному вдається відшукати екологічний спосіб аби прожити їх. І тоді вони можуть трансформуватись у роздратування, сарказм, докори і, звісно, агресію. 

🗨 Будь-який агресивний коментар є прихованим «запрошенням» до гри на психологічному рівні. Тобто автор коментаря, зазвичай несвідомо,  очікує відповіді, переважно негативної. 

А що робити, аби хейтерські повідомлення не псували настрій та життя?  

Є декілька способів реагування: 

🥱 Ігнорувати.  Будь-яка відповідь на агресію — є вступом в гру. Особливість такої гри полягає в тому, що в ній немає переможців. Після контакту всі учасники взаємодії скоріш за все відчуватимуть ніяковість/розчарування/злість, але ніяк не радість та задоволення. Найкращим рішенням є рішення не грати в психологічні ігри. 

❔Уточнювати. Якщо немає можливості уникнути контакту та не вступати в дискусію, тоді варто уточнювати, що саме співрозмовник має на увазі. Внаслідок особистих особливостей сприйняття деяка інформація може сприйматись інакше, ніж була озвучена. Нестабільний емоційний і психологічний стан може спричиняти такий ефект. А як вже зазначалось на початку — більшість людей все ще перебуває в стані гострого стресу. 

📵Блокувати хейтерів. Якщо запропоновані вище способи не є дієвими у вашому випадку і необхідно захищати власні кордони — можна блокувати тих осіб, від агресії яких ви потерпаєте. Це нормально. 

Універсальної рекомендації немає. Який із запропонованих способів реагування на хейт є найбільш прийнятним для вас — вирішуєте саме ви, виходячи з конкретних обставин. 

Головне, зберігайте власний спокій!

Які наслідки для організму має ПТСР

🔴Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР) – реакція на травмуючі обставини. 

ПТСР вважається серйозним розладом, який може призвести людину до знемоги чи нанести шкоду її соціальній, професійній та іншим важливим сферам життєдіяльності.

🙍🏻‍♀️Переживаючи ПТСР, людина може відчувати: 

• нездатність згадати важливі аспекти події;

• перебільшені негативні переконання чи очікування щодо себе/оточення; 

• хронічний негативний емоційний стан;

• почуття відчуження;

• хронічну нездатність відчувати позитивні емоції;

• саморуйнівну поведінку;

• труднощі з концентрацією уваги та засипанням.

🙅🏻‍♀️Також у людини з ПТСР можуть розвиватися хронічні або повторні переживання нереальності навколишнього світу (дереалізація). Це небезпечно тим, що світ/довкілля починає здаватися чимось нереальним, безбарвним і неживим. 

👆🏻Такий стан може включати зорові спотворення: розмитість, підвищення гостроти зору, спотворення відстані.

👆🏻Особа, яка переживає ПТСР, доволі часто починає вважати, що вона якась не така. Такі думки змушують людину приховувати свій стан, соромитися його, а це стає на заваді для звернення по допомогу.

❗️Кожна людина по-різному переживає травматичні події, а ПТСР це одна з реакцій на такі події, і тому це нормально у зв’язку з ненормальними обставинами. 

Проте пам’ятайте, що краще завчасно звернутися до спеціаліста, аби не поглиблювати свій стан до критичної точки.

Емоційне оніміння: психічний розлад чи реакція на стрес?

«Вибухи вже не лякають...»

«Новини страшні, але я більше не можу плакати…» 

«Мені здається, я нічого не відчуваю…»


Емоційне оніміння: психічний розлад чи реакція на стрес?

Поради від UNICEF

🔺 Емоційне оніміння — це певний процес (психічний та емоційний) відключення почуттів у відповідь на травмуючу подію.  

ЕО може бути побічним ефектом ПТСР (посттравматичний стресовий розлад), тривоги або одним із симптомів депресії. 

У деяких випадках такий стан може свідчити про те, що людина не готова боротися з негативними емоціями, тому відштовхує їх, щоб уникнути необхідності їх пропрацьовувати.

🙍🏻 Люди, які відчули емоційне оніміння, описують це як «внутрішню пустоту», «повну відсутність емоцій» тощо.

 Коли відчуваєте, що оніміння може бути у вас, спробуйте протидіяти цьому:  

• рухайтесь;

• робіть фізичні вправи;

• робіть речі, які полюбляєте;

• нормалізуйте свій сон (не менше ніж 8 годин здорового сну);

• спілкуйтесь з рідними та друзями;

• додайте до раціону рослинну їжу.

❗️ Якщо ви не можете впоратися самостійно, то краще звернутися по допомогу до спеціаліста.

🙏 Нагадуємо, наші психологи чи психотерапевти готові вам допомогти. Опишіть коротко вашу ситуацію на tellme.com.ua, і наші спеціалісти зв’яжуться з вами. Це анонімно та безкоштовно.

Профорієнтаційна 

Практичні поради психолога в стресових ситуаціях для всіх учасників освітнього процесу 

Емоційна підтримка дитині у стресовій ситуації

Помилка - це не вирок!

Тиждень медіаосвіти і медіаграмотності

Вчимось розуміти і поважати інших 

Із метою попередження та профілактики булінгу в Бахмутському НВК № 11 проведено  Тиждень протидії булінгу. Під час  Тижня протидії булінгу для учнів 3-4 та 5-7 класів практичний психолог Катерина Анамат та педагог соціальний Валерія Безпальчук організували просвітницькі години спілкування «Великі права маленької людини», заняття з елементом тренінгу «Вчимося розуміти і поважати інших», перегляд мультфільмів від PIXAR. 

Учні пройшли тестування та анкетування, в результаті яких вони мали змогу побачити коло своїх найближчих друзів у класі та виявити рівень своєї самооцінки. На сайті закладу викладено Пам’ятки та рекомендації для вчителів та батьків щодо запобігання та профілактики випадків  насильства серед підлітків (http://nvk11bahmut.at.ua/index/storinka_psikhologa/0-28).

Участь старшокласників Бахмутського НВК №11 у тренінгу з розвитку емоційного інтелекту 

У рамках співпраці з громадськими та неурядовими організаціями, налагоджування зв’язків та розширення кола взаємодії між закладом освіти та благодійними фондами, учні 9-Б класу Бахмутського НВК №11 разом із батьками  та психологічною службою закладу взяли участь у тригодинному тренінгу. Діалог пройшов у рамках реалізації проєкту «Діалог задля вирішення конфлікту» за підтримки міжнародної організації ПАКС Нідерланди (Fund Peace Monevement PAX).

До виконання тренінгової роботи була залучена Марина Акімченкова - психолог, фасилітатор, інженер порозуміння, медіатор, тренер, сертифікований фахівець з трансформації та супроводу конфліктних ситуацій. Тема тренінга - «Розвиток емоційного інтелекту, як основа психологічного комфорту у навчанні».

Робота  виконувалась учнями у підгрупах, вправи були підібрані за віковими особливостями та відповідали тематиці тренінгу. Вправи з використанням наочних карточок з емоціями, почуттями та станами дуже вдало поєдналися з іншими вправами.  

Учні мали змогу представити міні-проєкти, озвучивши їх  перед аудиторією. Питання, які підіймалися членами підгруп, були представлені на гідному рівні та мають право на реалізацію. Ось ці міні-проєкти: 

Учні відзначили, що в цьому році у закладі відбулися позитивні зміни: багато нових молодих  вчителів, смачна їжа в  шкільній їдальні.

Також діти відзначили свої потреби, і багато з них  - це базові: сон, відпочинок, натхнення, безпека, довіра, розвиток, дружба та особистий простір.

Вдало поєдналась співпраця членів Батьківської ради із проведенням тренінгу. По закінченню тренінга батьки вручили «мотиваційні бонуси» для покращення та відновлення емоційно-вольової сфери учнів.

Практичний психолог Бахмутського НВК №11 Катерина Анамат зазначила  важливість розвитку емоційного інтелекту кожної дитини, кожного учня. Вона впевнена, що емоційний інтелект сприяє позитивним та стабільним змінам, які поліпшать життя  в соціальній, когнітивній та емоційно-вольовій сфері. 

Щаслива та здорова дитина – запорука успіху!

Безпека в Іnternet. Пам'ятка для учнів 

Основні правила безпечного користування Інтернетом. 

Цінність і неповторність життя

Одним із найчастіших запитів, із якими звертаються до психологів, є підвищення самоцінки та впевненості  у собі. В інтернеті можна знайти безліч статей на цю тему:

 «10 способів підвищити самооцінку», «Як стати впевненішим у  собі». Ще й суспільство вимагає: «Будь впевненим у собі!», «Люди з високою самооцінкою досягають успіху!» 

 Із метою розібратися, що це за речі, про які так часто говорять дорослі дітям,  практичним психологом Катериною Афанасенко та педагогом соціальним Анастасією Куницькою були проведені заняття  «Моя самоцінність», «Цінність життя» для учнів 7-их класів Бахмутського НВК № 11.

 Учні прагнули до розуміння цінності і неповторності людського життя, необхідності відповідати за свої вчинки. Також психологи вчили підлітків аналізувати з різних точок зору ті події, що відбуваються у їхньому житті.

 За допомогою вправ учні змогли проаналізувати свій емоційний стан та зарядити себе позитивним настроєм, зробити висновки, що важливо вміти самооцінювати себе не порівнюючи з іншими, а сприймати свою особистість та свою унікальність.

«Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» 

У Бахмутському НВК №11 продовжується робота факультативу «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе», керівником якого є практичний психолог Афанасенко Катерина Володимирівна. Метою факультативу є підготовка майбутніх медіаторів для шкільної служби порузуміння, навчити учнів базовим теоретичним знанням з кофліктології, ознайомити з поняттями «насильства» та його видами, закріпити практичні навички протидії проявам насильства у повсякденному житті, а також сформулювати навички вирішення конфліктів мирним шляхом та протидії булінгу.

На заняттях учні мають змогу закріпити набуті знання  за допомогою вправ, де зображуються можливі випадки конфліктних ситуацій, а також вносити свої пропозиції щодо варіантів їх вирішення.

Рівні права та можливості

Сучасний етап розвитку суспільства характеризується суттєвими змінами у системі гендерних відносин, внаслідок чого, з одного боку, відкриваються можливості для їх оптимізації, а з іншого – виникає ризик порушень формування ідентичності у підростаючого покоління.

Із метою зорієнтувати дітей на гендерну рівність та розвитку почуття власної гідності у Бахмутському НВК №11 практичним психологом Катериною Афанасенко було проведено заняття на тему «Рівні права та можливості» для учнів 3-А класу.

За допомогою мозкового штурму та активних ігор діти зрозуміли, що хлопчики та дівчатка мають рівні права та можливості.


Година спілкування "Кримінальна відповідальність неповнолітніх"   

Із метою формування в учнів основи правової культури, навчання їх готовності до прийняття на себе відповідальності за здійснення дій, сприяти повазі до закону, а також вихованню активної життєвої позиції у Бахмутському НВК №11 шкільним психологом Катериною Афанасенко було проведено годину спілкування на тему «Кримінальна відповідальність неповнолітніх» для учнів 7-Б класу.

Учні мали змогу подивитись навчальне відео на дану тему та дізнатися про можливі причини вчинення незаконних дій підлітками; хто є законними представниками неповнолітнього; види покарання, які застосовуються до неповнолітнього у разі вчинення злочину; як не підпадати під негативний вплив своїх друзів. Психологом було зазначено, що потрібно бути уважним до нових знайомств, не піддаватися на провокації та не вживати алкогольні і наркотичні речовини, які не тільки несуть шкоду для організму, але можуть спонукати до необдуманих дій.

Адаптація п’ятикласників Бахмутського НВК №11 до нових умов навчання 

Адаптацію п’ятикласників до нових умов навчання вважають одним із найскладніших періодів шкільного життя. Це обумовлено змінами, що відбуваються в навчанні та спілкуванні дітей. У цей період зростає обсяг та ускладнюється зміст навчального матеріалу, з’являються нові вчителі, по-новому будуються взаємини в учнівському колективі. На цьому етапі шкільного навчання підвищуються вимоги до інтелектуального й особистісного розвитку учнів. Практичним психологом Бахмутського НВК №11 Катериною Афанасенко було проведено групове заняття для учнів 5-Б класу з метою полегшення адаптації учнів до нових умов навчання, розвитку самопізнання, зміцнення почуття власної цінності та розвитку особистісних якостей.

Для створення позитивної атмосфери було проведено гру «Я пішов на прогулянку», яка сприяла розвитку комунікативних компетентностей учнів. За допомогою вправи «Моє дерево життя» учні мали можливість розглянути свої слабкі та сильні сторони, що сприяло підвищенню самооцінювання, формування «Я - концепції». Наприкінці заняття кожен із учнів мав змогу поділитися своїми враженнями від проведеного заняття.

Закони нашої совісті 

Із метою формування в учнів основ правової культури, навчання їх готовності до прийняття на себе відповідальності за здійснення дій, сприяти формуванню поваги до закону, а також вихованню активної життєвої позиції у Бахмутському НВК №11 шкільним психологом Катериною Афанасенко було проведено заняття «Закони нашої совісті» для учнів 8-А класу.

Для створення позитивної атмосфери у класі та розкриття теми заняття за допомогою карток із секретним завданням (випадки правопорушень серед підлітків) діти об’єдналися в групи. А їхнім завданням було наступне: без слів дізнатись, які малюнки отримали інші учасники, і знайти тих, у кого малюнки однакові.

Психолог разом з учнями обговорили правову відповідальність підлітків, причини вчинення злочинів, а також наслідки здійсненого правопорушення. Діти мали змогу навести приклади найпоширеніших правопорушень серед підлітків та дізнатися, яке покарання може бути для них та їхніх батьків.

Наприкінці заняття психолог зауважила, що не потрібно піддаватись «провокаціям» однолітків, особливо це стосується вирішення проблем фізичним шляхом. Адже такі дії ведуть до правопорушень, а проблеми краще вирішувати мирним шляхом і за допомогою звертатися до батьків, класного керівника або шкільного психолога.

Станція під назвою «ЖИТТЯ»  

Життя людини – це чарівна подорож, повна пригод, і тому потребує не тільки здоров’я, знань та навичок, але ще й витривалості, культури, вимогливості до себе. Та головною у житті є сама людина. Тому збереження людяного в собі – це головне. Із метою формування осмисленого розуміння цінності людського життя, його унікальності, а також сприянню розвитку прагнення пізнати свою особистість, підтриманню інтересу до свого життя та до себе в Бахмутському НВК №11 для учнів 7-х класу практичним психологом Катериною Афанасенко було проведено заняття з елементами тренінгу «Станція під назвою «ЖИТТЯ».

За допомогою мозкової атаки «Що таке сенс життя?» учні мали змогу розвинути свої навички спілкування, вміння взаємодіяти з однокласниками, розуміти їх, комфортно почуватися у товаристві та бути соціально активним.

Також кожен із учасників заняття мав змогу оцінити свій рівень «емоційної температури» за допомогою «емоційного термометра» та отримали поради щодо подолання негативних емоційних станів.

Практичним психологом було зроблено наголос, що не потрібно жити з проблемою у собі, а потрібно її вирішувати. А якщо не виходить із нею справитися самостійно, то можна звернутися з нею до своїх батьків або до шкільного психолога.

Місячник здорового способу життя в Бахмутському НВК №11 

Із метою формування здорового способу життя, важливості розвитку основних складових здоров’я та шкідливого впливу на організм наркотичних та алкогольних речовин практичний психолог Бахмутського НВК №11 Катерина Афанасенко разом із членами шкільної служби порозуміння, учнями 7-Б класу, Микитою Білим, Марією Антоновою, Аліною Мілокостовою, Вікторією Баєвою, Світланою Сидоренко, провели для учнів 7-х класів низку профілактичних занять у рамках Місячника на тему «Здоровий спосіб життя».

Психолог разом із членами шкільної служби порозуміння розглянули з учнями питання про негативний вплив на організм людини паління, вживання наркотичних речовин, а також алкогольних та енергетичних напоїв.

Під час заходів учні активно брали участь у дискусії та обговорювали своє ставлення до шкідливих звичок.

Психолог разом із помічниками запевнили учнів, що здоров’я – це одна з головних умов досягнення успіху в житті, що існує корисна заміна цим «шкідникам», та закликали вести здоровий спосіб життя.

Кібербулінг. Що треба знати. 16 днів проти насилля 

У рамках проведення Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля» в Бахмутському НВК №11 з учнями 6-В класу було проведено годину спілкування «Що таке насилля?» Було розглянуті загальні поняття насильства та його види. Психолог Катерина Афанасенко зробила наголос на тому, що, звернувшись за допомогою, ти не показуєш свою слабкість, а зберігаєш своє життя та здоров’я.

Особливу увагу було приділено психологічному виду насильству, а саме – кібербулінгу, який є досить поширеним серед молоді.

Кібербулінг - це новітня форма агресії, що відбиває жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо. Цим поняттям позначається процес лютого завзятого нападу, який в українській мові передається дієсловами роз’ятрювати, задирати, прискіпуватися, провокувати, дошкуляти, тероризувати, цькувати тощо.

Учні дізналися, як протидіяти боулінгу, та зробили висновки щодо наслідків кібербулінгу.